Angolul:
Linkek a témában:
Olvasástanítás módszerei
Az olvasott szót úgy fogjuk fel, mint egy betűből álló egységet, amivel kapcsolatos tudattartalmunkat felidézzük. Az írott szövegben gondolati egységet fejezünk ki képi jelek láncával, az olvasásnál pedig a képi jelek 'lefordítjuk' gondolati síkra. Bármely olvasástanítási módszert is alkalmazzuk, a kezdő olvasónak mindig tökéletlen az olvasása.
Olvasástanítás
Az olvasástanítás tétje nem csupán az, hogy év végére megtanul-e a kis elsős jól olvasni, vagy sem. Ennél is fontosabb azonban az az érzés, amely a gyermek és az olvasás között kialakul. Az olvasás sikerélményének megélése feltétele a későbbi jó tanulmányi eredményeknek. Az olvasás megkedveltetése a későbbi évek feladata, első osztályban a biztos alapok lerakása a cél.
Olvasókönyvek
A tankönyvpiac kialakulásakor a kiadók az eltérő módszerekhez készítettek olvasókönyveket. A kezdeti módszerbeli változatosság azonban az évek múltával alábbhagyott. A tanítók hol ezzel, hol azzal a módszerrel és könyvvel próbálkoztak, keresték maguk és a gyermekek számára a legjobb megoldást. A szakmai tanácskozásokon azután bebizonyosodott, hogy valójában kétféle olvasástanítási módszer létezik, a globális, azaz szóképtanuláson alapuló és a szintetikus-analitikus, azaz hangoztató-elemző-összetevő elven alapuló, s e kettőnek számtalan változata van.
Meghatározás
Az otthonoktatás az oktatás olyan formája, ahol a gyermek nem az állami vagy magániskola óráit látogatja, hanem otthon tanul. Tanítását elsősorban szülei végzik, akik egyben teljes felelősséget vállalnak a gyermek fejlődéséért és tanításáért. Az oktatás a család keretein belül folyik, de speciális tárgyakat szakember is taníthat. (André Viktória)